Bij het importeren van een auto vanuit het buitenland komt meer kijken dan enkel het transport en de invoerpapieren. Een belangrijke stap in dit proces is het berekenen van de Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen (bpm). Deze belasting kan een groot effect hebben op de totale kosten van de import en bepaalt of het financieel aantrekkelijk is om een auto vanuit het buitenland te halen. In dit artikel worden de belangrijkste aspecten rondom bpm uitgelegd, evenals de manieren waarop het bedrag berekend kan worden.
Wat is bpm en waarom wordt het geheven?
Bpm is een belasting die in Nederland wordt geheven op personenauto’s, motoren en bestelwagens. Deze belasting is ingevoerd om milieuvriendelijke keuzes te stimuleren door een hoger tarief te hanteren voor voertuigen die meer CO₂ uitstoten. Bij de aanschaf van een nieuwe auto binnen Nederland zit deze belasting meestal al inbegrepen in de prijs. Voor geïmporteerde auto’s geldt echter dat de bpm apart berekend en afgedragen moet worden.
Wanneer een auto wordt geïmporteerd, moet de bpm worden berekend op basis van de waarde en de CO₂-uitstoot van de auto. Het is een ingewikkeld proces met verschillende methoden om de bpm vast te stellen, waardoor er in sommige gevallen ruimte is om de kosten te verlagen.
Methoden om bpm te berekenen
Er zijn verschillende manieren om de bpm te berekenen, afhankelijk van het type en de leeftijd van het voertuig. De meest voorkomende methoden zijn gebaseerd op de cataloguswaarde, de handelswaarde, de CO₂-uitstoot en de afschrijving van het voertuig. Hier zijn de belangrijkste methoden op een rij.
1. Bpm berekenen op basis van de cataloguswaarde
Bij deze methode wordt uitgegaan van de originele cataloguswaarde van de auto toen deze nieuw was. Hieruit wordt een bpm-tarief berekend op basis van de CO₂-uitstoot en andere milieufactoren. Deze methode is doorgaans duurder, aangezien de waarde van de auto niet afneemt zoals bij andere methoden.
2. Bpm op basis van de werkelijke handelswaarde
De handelswaarde kan ook als basis dienen voor de bpm-berekening. Dit is de waarde van de auto op het moment van import. Het voordeel van deze methode is dat de werkelijke, vaak lagere waarde van het voertuig wordt gebruikt in plaats van de originele cataloguswaarde. Dit kan voordelig zijn bij oudere auto’s die aanzienlijk in waarde zijn gedaald sinds hun eerste registratie.
3. Afschrijvingstabellen voor bpm
Voor geïmporteerde tweedehandsauto’s is het mogelijk om gebruik te maken van afschrijvingstabellen. Deze tabellen, opgesteld door de Belastingdienst, geven een percentage weer dat kan worden afgetrokken van de oorspronkelijke bpm op basis van de leeftijd van het voertuig. Hoe ouder de auto, hoe hoger het afschrijvingspercentage en dus hoe lager de bpm. Dit maakt het aantrekkelijk om een wat oudere auto te importeren, omdat de bpm dan aanzienlijk lager kan uitvallen.
4. Bpm op basis van CO₂-uitstoot
Voor auto’s die na 2013 zijn geregistreerd, kan bpm ook berekend worden aan de hand van de CO₂-uitstoot. Dit betekent dat auto’s met een hogere uitstoot een hogere bpm hebben dan zuinigere modellen. Deze methode maakt het mogelijk om in te spelen op duurzaamheid; elektrische en hybride auto’s komen vaak gunstiger uit, aangezien hun uitstoot beduidend lager ligt dan bij reguliere benzine- of dieselvoertuigen.
Aanbevolen: Ontvang een GRATIS kostenoverzicht met BPM berekening bij Easy Import
Kostenbesparing bij bpm-berekening
Bij het kiezen van de berekeningsmethode kan goed afwegen helpen om de bpm-kosten te verlagen. Voor tweedehandsauto’s loont het vaak om de werkelijke handelswaarde of afschrijvingstabel als uitgangspunt te nemen, omdat dit vaak tot een lagere bpm leidt. Het is daarnaast belangrijk om te controleren of de gegevens over de uitstoot en het bouwjaar correct zijn, aangezien kleine verschillen hierop ook invloed hebben op het uiteindelijke bpm-bedrag.
In sommige gevallen kan het raadzaam zijn om professionele hulp in te schakelen bij het berekenen van de bpm. Dit kan tijd en mogelijk ook kosten besparen, vooral wanneer de auto in een hogere prijsklasse valt of er onduidelijkheid bestaat over de exacte waarde.
Let op administratieve verplichtingen
Naast de bpm zijn er enkele administratieve verplichtingen die bij de import van een auto komen kijken. De bpm-aangifte moet binnen een bepaalde termijn na import worden ingediend. Hiervoor zijn diverse documenten nodig, zoals het originele aankoopbewijs en een recent taxatierapport bij oudere auto’s. Verder moet de auto een Nederlands kenteken krijgen voordat deze op de openbare weg mag rijden.
Is het importeren van een auto aantrekkelijk?
Het importeren van een auto kan financieel aantrekkelijk zijn, vooral voor jonge tweedehandsauto’s of auto’s met lage CO₂-uitstoot. De uiteindelijke bpm-berekening bepaalt vaak of het interessant blijft. Door de verschillende methoden slim toe te passen, kunnen de bpm-kosten in veel gevallen worden verlaagd, wat het importeren voordeliger maakt dan het aanschaffen van een vergelijkbare auto in Nederland.
Bij het maken van de keuze voor een bpm-methode en het invullen van de nodige administratie kan het helpen om goed te vergelijken en voorbereid te zijn. Zo kan bpm bijdragen aan een verantwoorde, kostenbewuste en milieuvriendelijke importervaring.