Belasting Collectief Nederland

Dutch Chinese (Simplified) English French German Spanish
donderdag, 19 april 2012 13:40

Vernederlandsing van Belgische autofiscaliteit!

Geschreven door 

De afgelopen maanden is er nogal wat te doen geweest omtrent de 'vernederlandsing' van de Belgische fiscaliteit. Opgepast, denk nu absoluut niet dat wij de Nederlandse wetgeving zo fenomenaal goed vonden. Dat zou echt een brug te ver zijn.

Wellicht was het jullie Nederlanders al eens opgevallen dat wij Belgen in doorsnee soms wel met net iets grotere wagens naar Nederland afzakten dan dat jullie in Nederland gewoon zijn. In België was het een beetje een sport, om deels op kosten van de fiscus zich een mooie personenwagen aan te schaffen, en naast het rijplezier ook te kunnen genieten van een mooie fiscale aftrekbaarheid van zijn bedrijfswagen in zijn bedrijf.

Enige jaren geleden was één en ander al ietsje verstrengd, doordat men ineens de fiscale aftrekbaarheid in zijn bedrijf van autokosten afhankelijk maakte van de Co² uitstoot van de desbetreffende personenwagen. Oeps, ook voor jullie is de Co² uitstoot van jullie personenwagen toch een dagdagelijks gespreksonderwerp? Voor het goed begrip van dit artikel wil ik meteen duidelijk maken dat koolstofdioxcide ook kooldioxide of koolzuurgas een kleurloos en reukloos gas is dat van nature in de atmosfeer voorkomt. Spijtig genoeg hebben we in onze moderne wereld langzaam teveel van deze stof, en wil men ons in België aanzetten om minstens met onze personenwagens minder van dat goedje in extra te doen ontstaan. Sedert enige jaren heeft men de fiscale aftrekbaarheid van onze personenwagen in vennootschappen dus afhankelijk van de Co² uitstoot van die wagen. Opgepast zoals u in onderstaande overzicht kan zien, zijn er bovendien kleine verschillen tussen benzinewagens en dieselwagens.

Co² Diesel
Co² Benzine
Fiscale aftrekbaarheid
61 tot 105 gram
61 tot 105 gram
90%
106 tot 115 gram
106 tot 125 gram
80%
116 tot 145 gram 
126 tot 155 gram
75%
146 tot 170 gram
156 tot 180 gram
70%
171 tot 195 gram
181 tot 205 gram
60%
Meer dan 195 gram
meer dan 205 gram
50%

Wie dus met een zwaardere 4 x 4 rijdt, zag zich in het verleden geconfronteerd met een beperking van de fiscale aftrekbaarheid van zijn personenwagen in zijn vennootschap tot 50%. Bij de oorspronkelijke invoering en latere verscherping van deze maatregel was er wat tandengeknars, maar maatregel kon op enig begrip rekenen, en men betaalde dan maar de extra vennootschapsbelastingen.

Per eind december 2011 vond de nieuwe Belgische regering het echter opportuun om de geldkoe die de personenwagens in België al zijn voor de fiscale overheid (via hoge BTW heffingen, hoge accijnsen op brandstoffen, taksen op verzekeringspremies, verkeersbelasting, taks op inverkeerstelling, enz. ) nog eens te laten opdraaien voor extra inkomsten. 200.000.000 euro per jaar moest de nieuwe maatregel opbrengen voor de schatkist. Spijtig genoeg kwam men bovenop de hiervoor vermelde maatregel op het idee om daarnaast nog eens de rijder van de wagen te onderwerpen aan een extra belasting. Tot 31.12.2011 moest de rijder van een personenwagen die in een vennootschap zat wel wat belastingen betaling op een fictief berekend voordeel, maar dit was toch wel eerder beperkt. Voor een gezinswagen schommelde dit ergens rond de 1.000 euro extra belastingen op jaarbasis, en hoe mooier en dus duurder de wagen liep dit op tot maximaal ergens 3.000 euro op jaarbasis. In feite lag niemand daar echt wakker van.

Eind december 2011 is onze vakbondsman Steven Vanackere, echter Minister van Financiën geworden, en dacht hij met de zogenaamde vernederlandsing van onze autofiscaliteit ons land een dienst te bewijzen. Vanaf 01 januari 2012 wordt in België het voordeel alle aard voor personenwagens niet langer berekend op basis van een forfaitair geraamd aantal gereden kilometers maar op basis van de cataloguswaarde en de Co² uitstoot van de wagen. Opgelet, cataloguswaarde is volgens onze nieuwe regering niet de cataloguswaarde van een personenwagen zoals u die wellicht ook kent, maar is de gefactureerde waarde met inbegrip van de werkelijk betaalde BTW en de opties maar zonder rekening te houden met kortingen, verminderingen, afslagen en ristorno's. u volgt nog? Wel dan zijn jullie in elk geval veel slimmer dan zeer vele Belgen. Wij hebben er meer dan twee maanden over gedaan om één en ander te begrijpen, en zelfs nu nog zijn er dagdagelijks discussies om alleen al maar de berekeningsbasis van de nieuwe belasting te achterhalen.

De basis-CO2- coëfficiënt bedraagt 5,5 % voor een CO2-uitstoot van 95 g/km voor de dieselvoertuigen en 115 g/km voor benzinevoertuigen. Wanneer de uitstoot hoger ligt zal de coëfficiënt verhogen met 0,1 % per CO2-gram, met een maximum percentage van 18%. Ligt de uitstoot lager dan wordt de coëfficiënt verminderd met 0,1% per CO2-gram met een minimum percentage van 4%. De uitkomst van deze berekening wordt dan beperkt tot 6/7de. Het belastbaar voordeel bedraagt minstens 1.200 euro per jaar (bedrag 2012).

Voortaan is er ook sprake van een leeftijdscomponent. Concreet betekent dit dat naast de parameters cataloguswaarde en CO2 uitstoot nu ook de leeftijd van het voertuig een rol zal spelen in de berekening van het voordeel van alle aard.

De nieuwe regeling stelt dat de cataloguswaarde van een wagen elk jaar met 6 procent daalt. Een auto van 3 jaar oud ( te rekenen van de inschrijvingsdatum van het voertuig ) wordt dus nog belast op 82 procent van de cataloguswaarde. Hierbij dient nog aangestipt dat eens de grens van 70 procent bereikt, de waarde niet meer kan dalen.

Ik vrees dat u ondertussen de lezing van dit artikel al beëindigd heeft. Spijtig genoeg kan ik alleen maar eindigen met de conclusie dat de automarkt omtrent de betere auto in België compleet in duigen is gevallen, en dat onze economie een enorme neerwaardse impuls gekregen heeft door de maatregel. Op dit moment gaan al diverse berekeningen de ronde, die bijna allemaal aantonen dat wegens een fundamentele omschakeling van het gedrag van de Belgische bedrijfsleiders, de Belgische overheid gigantische verliezen zal leiden met de nieuwe maatregel. Of hoe het politiekers dikwijls aan logische redeneringskracht ontbreekt!

Laatst aangepast op donderdag, 19 april 2012 14:00
Luc Coopman

Luc Coopman is zaakvoerder van Cobofisk BV BVBA in België en erkend boekhouder-fiscalist B.I.B.F..

T: +32 (0)9 3740406 | Kantoor: Cobofisk | E: luc.coopman@cobofisk.be

Meer in deze categorie: « Roerende voorheffing
Log in om reacties te plaatsen

Tweets

Login